Ερμηνευτικές προσεγγίσεις για τις εκλογικές αποτυπώσεις στο Δήμο Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης
Η σύγκρουση της λογικής «ζαμανφουτισμού» και «συνείδησης».
Προς μια πλειοψηφική νίκη των Δημοτών
Μια πρωτότυπη ανιδιοτέλεια! ….
Η δημοτική αρχή στον τομέα Ποιότητα Ζωής & Περιβάλλον υλοποίησε το 13,63 % του προγράμματός της!
Να τελειώνουμε με τα ψέματα ….. να δούμε την πραγματικότητα!
Μα σε τι θεό πιστεύετε; του δικαίου ή της παραποίησης και της απόκρυψης!
Δημοτικό ναυάγιο στην Κοινωνική πολιτική !
Αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία της απερχόμενης δημοτικής αρχής.
Η ηθική κατάπτωση της ψήφου
Ένα βήμα στην παραποίηση δύο βήματα στην απόκρυψη!
ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΣΠ. ΚΑΡΑΒΑΣ) – ΔΥΝΑΜΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ (ΒΛ.ΤΣΙΩΤΟΣ) – Σε τι διαφέρουμε
Η επίκληση συστήματος «αξιών» ενόψη της επερχόμενης δημοτικής επιλογής.
Η αξιοπιστία των προεκλογικών δεσμεύσεων του 2019 για τη Δημοτική Αρχή Βλ. Τσιώτου.
Να σπάσουμε τον “Κύκλο της πρόσβασης” και της “Παραπολιτικής”
Αναπλάσεις με “ορίζοντες δημιουργίας” και αξία δημόσιων κοινοχρήστων χώρων
Επικαιρότητα
Για το Δημ. Συμβούλιο της 28ης Ιουνίου 2023 του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης

Εικονική πραγματικότητα: Κτήριο «Ειρηνοδικείου» και ΕΛΚΕΘΕ

Μια ομοφωνία για διαφορετικούς λόγους ......

του Ευσταθίου Π. Σεμιτέλου (*)

Την 7η Απριλίου 2021 συζητήθηκε στο Δημ. Συμβούλιο του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης ως 3ο θέμα,  η  «Έγκριση Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης και του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίου Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.)».

Η συζήτηση και οι διάλογοι που αναπτύχθηκαν επικεντρώθηκαν στην σύνδεση ΕΛΚΕΘΕ και χρήσης του κτηρίου του «Ειρηνοδικείου» στο Δερβένι.  Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ουδέποτε υπήρξε συζήτηση στο Δημ. Συμβούλιο για τη χρήση του κτηρίου αλλά ούτε και σχετική διαβούλευση υπήρξε ποτέ.

Σύμφωνα με την τοποθέτηση του Προέδρου του ΤΣ (βλ. 2 : 37΄: ΧΧ΄΄ της συνεδριασης του ΔΣ), το τοπικό  συμβούλιο  στηρίζει ομόφωνα τη συνεργασία με το ΕΛΚΕΘΕ την οποία συσχετίζει με το κτήριο, ευχαρίστησε τον Δήμαρχο που υιοθέτησε την πρότασή τους (2:39΄:55 ΄΄) και δηλώνει την επιθυμία του και για άλλες δράσεις (2:40΄:02΄΄). Στο σημείο αυτό αναδεικνύονται ορισμένα θέματα ειδικού βάρους. Π.χ  ορισμένοι (βλ. Δημότης Γρηγόρης Κλαδούχος), ορθώς και δικαίως υποστηρίζουν ότι: «….Δεν έχει δοθεί στην δημοσιότητα τέτοια απόφαση. Μιλάμε για κοινωνία και θεσμικές διαδικασίες όχι για παρέες και προσωπικά ζητήματα. Επειδή ούτε έγινε κάποια γνωμοδότηση και «αίτημα τοπικής κοινωνίας», ούτε στο Δημοτικό Συμβούλιο κατετέθη απόφαση με πρωτόκολλο, σφραγίδα και υπογραφή ……..». Ορθά η «Σύμπραξη Δημοτών» έθεσε με σχετικό ερώτημά της το θέμα αυτό στον Πρόεδρο του Δημ. Συμβουλίου αλλά η απάντηση δεν εδόθη ποτέ….. Βέβαια οι αδυναμίες αυτές δεν αλλοιώνουν την ουσία των «θέσεων» έτσι όπως αυτές εκφράστηκαν στη συνεδρίαση.

Τόσο οι «Ορίζοντες Δημιουργίας» όσο και οι «Ενεργοί Δημότες» συνέδεσαν το μνημόνιο συνεργασίας με τη βασική χρήση του κτιρίου, υποστηρίζοντας  (χωρίς επιμέρους στοιχεία), ότι μπορεί να αυξήσει την επισκεψιμότητα στο χώρο και ότι για να λειτουργήσει σωστά πρέπει να έχει μόνιμο προσωπικό! Η άποψη ότι ο Δήμος θα πουλά «επιστημονικότητα» (μέσω του ΕΛΚΕΘΕ!) με επιστημονικό προσωπικό καθημερινά εκεί χρήζει εξέτασης καθώς και η αμφισβήτηση και η εκτίμηση ότι θα χρειαστούν 3 χρόνια (!) για να ανακατασκευαστεί το κτήριο, όταν οι αρμόδιοι μηχανικοί εκτιμούν ότι απαιτούνται 8-10 μήνες για την ανακατασκευή του, χρήζει επανεξέτασης. Απόψεις οι οποίες συνδέουν την αξιοποίηση του κτηρίου  κατά βάση με το ΕΛΚΕΘΕ ή τη δημιουργία κέντρου έρευνας και μελετών ή τη δημιουργία σχολείου του Κορινθιακού βρίσκονται εντός πλαισίου έκθεσης ιδεών, αποτελούν εικονική πραγματικότητα και στερούν από την Ευρωστίνη την ύπαρξη ενός Πνευματικού Κέντρου ως πολυχρηστικού χώρου πολιτισμού περιορίζοντας στο σήμερα την έννοια του «Πνευματικού Κέντρου» στον υποβαθμισμένο χώρο του  παλαιού κηροπλαστείου! Οι προσεγγίσεις αυτού του τύπου βασίζονται σε αντιλήψεις άκρατου κρατισμού και θεωρούνται ήδη ξεπερασμένες. Σ΄ ένα εκσυχρονισμένο αυτοδιοικητικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας, που βεβαίως δεν υπάρχει, και στην κατεύθυνση της Αυτοδιοικητικής αυτονομίας, θα αποφασίζαμε την αύξηση των δημοτικών τελών για την υλοποίηση της λειτουργίας των προαναφερομένων προτάσεων; Θα χρηματοδοτούσαμε το προκυπτόμενο κόστος; Γιατί υφίσταται κόστος. Αλλά αυτό είναι μια άλλου είδους συζήτηση και προσέγγιση ενός μεταγενέστερου σταδίου.  Ας αρκεστούμε στην υπόσχεση προθυμίας να συμβάλλουν κάποιοι με ιδέες και προτάσεις που βεβαίως μέχρι σήμερα δεν έχουν κατατεθεί και που περιορίζονται στα σεμιναριακά μαθήματα της  Δημαρχιακής αρχής!

Στο παρόν θα παραμείνουμε στην τοποθέτηση της Συμβούλου Π.Α. η οποία υποστήριξε ότι : Το μνημόνιο είναι ένα πλαίσιο, δεν θα τα κάνουμε όλα αλλά τελικά από αυτό αναδεικνύεται το τι θα κάνουμε! (ΠΑ)(3:13΄:00΄΄). Για να δούμε όμως αναλυτικότερα, τι αναγράφεται εκεί και τι σχετίζεται με την αξιοποίηση του κτηρίου:

Στη σελίδα 2 αναγράφεται ότι: «Το παρόν έγγραφο αποτελεί Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των δυο μερών που αποσκοπεί στην αξιοποίηση του κτηρίου του Ειρηνοδικείου στο Δερβένι Κορινθίας ως κέντρο ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης σχετικά με το θαλάσσιο οικοσύστημα του Κορινθιακού Κόλπου».

Δηλαδή, οι προβληθείσες και υποστηριζόμενες απόψεις περί Κέντρου Μελετών, συνεργασίες,  λοιπές οικολογικές ευαισθησίες κλπ πάνε περίπατο! Αλλά το ψήφισαν οι περί ου ο λόγος!

Στη σελ. 2 στο άρθρο 1 αναφέρεται στο που μπορεί να συμβάλλει το ΕΛΚΕΘΕ. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι:

α) Πόσοι εκπαιδευτικοί και σε τι βάθος χρόνου θα ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση και επιμόρφωσή τους σε σχέση με το θαλάσσιο περιβάλλον του Κορινθιακού;

β) Σήμερα δεν είναι σε θέση να οργανώνουν δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης;

γ) Πώς και πόσο αυτό αξιοποιεί το κτήριο; Και γιατί εκεί και όχι παραδίπλα;

δ) Γιατί η παραχώρηση του οπτικοακουστικού υλικού  και η διοργάνωση εκδηλώσεων δράσεων, εικαστικών εκθέσεων να μην διαχέεται στο Δήμο ευρύτερα αλλά ακόμη και να υλοποιείται στο Πανταζοπούλειο όπως και αναγράφεται;

ε) Η «βραδυά του ερευνητή», μια δράση που ξεκίνησε το 2005 με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και  υποστηρίζεται από το Πρόγραμμα Πλαίσιο «HORIZON 2020» και διοργανώνεται κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Σεπτεμβρίου σε περισσότερες από 300 πόλεις στην Ευρώπη, αποτελεί μάλλον ατυχές παράδειγμα για λόγους οι οποίοι όμως δεν είναι του παρόντος.

Ας αναρωτηθούμε τελικά στο πώς οι πέντε αναγραφόμενοι τομείς του μνημονίου θα συμβάλλουν στο να αξιοποιούν το κτίριο. Πόσο και με τι διάρκεια;.  

Στη σελ.5 : «Ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης είναι σε θέση να συμβάλει στα κάτωθι:

Στην ανακατασκευή του κτηρίου του Ειρηνοδικείου στο Δερβένι. Στη στελέχωση του κτηρίου με προσωπικό έτσι ώστε να μπορεί να είναι επισκέψιμο. Στην εξασφάλιση της κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής για τη λειτουργία του κτιρίου ως κέντρου ενημέρωσης (π.χ. επιφάνειες εργασίας, καθίσματα, οπτικοακουστικός εξοπλισμός, γραφική ύλη κλπ.). Στην κάλυψη εξόδων μεταφοράς των ερευνητών/ μονάδας εκπαίδευσης στο Δερβένι σε περίπτωση που κρίνεται αναγκαία.

Πως όμως αυτό συναρτάται με την πρόθεση της Δημοτικής Αρχής ότι το κτήριο του Ειρηνοδικείου πρέπει να  έχει εξασφαλισμένο το λειτουργικό κόστος;

Πως αντιμετωπίζεται η προκυπτόμενη αντίφαση με τα αναγραφόμενα στη σελ. 7 και στο άρθρο 2 όπου αναφέρεται ότι : «Η υπογραφή του παρόντος ουδεμία δαπάνη συνεπάγεται σε βάρος των προϋπολογισμών των συμβαλλομένων μερών»;

Στη σελ. 6 και στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι : «….τα δύο μέρη συμφωνούν να συνεργαστούν, να καταρτίσουν προγραμματικές συμφωνίες, να συγκροτήσουν ομάδες εργασίας, να  αναλάβουν κάθε δράση προς διευκόλυνση και να συστήσουν Επιτροπή Παρακολούθησης και Συντονισμού».

Από πού και πώς προκύπτει εδώ η αξιοποίηση του κτηρίου;

Στη σελ. 7 και στο άρθρο 4 αναφέρεται ότι: «Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας  θα είναι σε ισχύ τρία (3) έτη, οπότε και θα εξεταστεί και ενδέχεται να παραταθεί …». Η βραχυπρόθεσμη αυτή στόχευση και εφόσον η αξιοποίηση συναρτηθεί κατά βάση με το ΕΛΚΕΘΕ μπορεί να εγείρει νομικές αξιώσεις και ερμηνείες για την άρση της παραχώρησης του κτηρίου υπό την έννοια ότι η αξιοποίησή του δεν περιέχει μακροπρόθεσμη στόχευση-χρήση;  Ας προβληματιστούμε …..

Εν κατακλείδι:

Η Δημαρχιακή μεταστροφή με τη δήλωση ότι πρόκειται για πρόθεση δύο μερών να συνεργαστούν όταν και εφόσον το θέλουν (2:37:ΧΧ ), η εκδηλωθείσα τάση ελάφρυνσης της βαρύτητας και της σημασίας και η τοποθέτηση ότι θα αποτελέσει χώρο πολλαπλών χρήσεων προσφέρει μια διέξοδο στη μονοπωλιακή χρήση από το ΕΛΚΕΘΕ αποφεύγοντας τις φαντασιώσεις.

Το μνημόνιο συνεργασίας παρά τα αναδεικνυόμενα σε όσα προαναφέρθηκαν,  είναι αποδεκτό για τον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο του Δήμου σε επίπεδο εκδηλώσεων, εκθέσεων και ενημέρωσης αλλά δεν συναρτάται μονοπωλιακά με το κτήριο του «Ειρηνοδικείου». Μπορεί οι επιδιωκόμενες δράσεις του να υλοποιούνται σε διάφορους δημοτικούς χώρους και προφανώς, κάποιες απ΄αυτές και στο κτήριο του «Ειρηνοδικείου».

Η χρήση του κτηρίου προέκυψε και αναδείχτηκε με πλάγιο-έμμεσο τρόπο. Διαβούλευση και συζήτηση δεν υπήρξε και κατά συνέπεια η καλλιέργεια ενός ενωτικού δημιουργικού κλίματος σύνθεσης, συναίνεσης και διαλόγου δεν κατέστη δυνατή. Η ομόφωνη ψήφιση είναι κατά βάση προσχηματική. Η κάθε πλευρά το ψήφισε για τους δικούς της λόγους. Ανεξαρτήτως όμως αυτού, εν τέλει, το Δερβένι βγαίνει ωφελημένο γιατί θα παραλάβει και θα αποκτήσει ένα ανακαινισμένο κτήριο που θα αποτελέσει πολύτιμο μελλοντικό πολιτιστικό πόρο. Η αναζήτηση τρόπων και μεθόδων για την αύξηση της επισκεψιμότητας συνεχίζεται ……. Οψόμεθα……

(*): Δημότης Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης

Μνημόνιο  Συνεργασίας

μεταξύ

του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης και του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών

Συμβαλλόμενοι:

α) Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης, με έδρα το Ξυλόκαστρο που εκπροσωπείται από τον Δήμαρχο κ. Βλάση Τσιώτο, και

β) Το Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία ‘Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.)  που εδρεύει στην Ανάβυσσο Αττικής, 46,7 χλμ. Λεωφόρος Αθηνών – Σουνίου (ΑΦΜ 999355106, ΔΟΥ Κορωπίου), όπως εκπροσωπείται νόμιμα από τον Δρ Αντώνιο Μαγουλά, Διευθυντή και Πρόεδρο ΔΣ.

Και από κοινού χάριν συντομίας οι δυο συμβαλλόμενοι θα αποκαλούνται εφεξής «οι Φορείς», «τα Μέρη».

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη:

α) Ότι ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν.3852/2010 είναι αυτοδιοικούμενο κατά τόπο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και αποτελεί τον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης,

β)  ότι σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν.3852/2010 ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης μπορεί να συμμετέχει σε προγράμματα και να συγχρηματοδοτεί την κατάρτιση και εκτέλεση οποιασδήποτε κατηγορίας προγραμμάτων και μέτρων, εφόσον οι δράσεις τους, ανεξαρτήτως εάν συνάπτονται με αρμοδιότητες των δήμων, συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική πρόνοια και συνοχή, την περιβαλλοντική προστασία και την εν γένει βελτίωση της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας, 

γ) ότι ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης, αποτελεί έναν από τους Δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου και περιλαμβάνει εκτενές θαλάσσιο μέτωπο στον Κορινθιακό κόλπο,

δ)  ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58 του ν. 3852/2010 το νομικό πρόσωπο του Δήμου εκπροσωπείται από τον Δήμαρχο ο οποίος μεταξύ άλλων εκτελεί τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου και υπογράφει και τις συμβάσεις που συνάπτει ο Δήμος,

ε) Ότι η αποστολή του ΕΛΚΕΘΕ είναι η εξερεύνηση και κατανόηση της λειτουργίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της αλληλεπίδρασης τους με τις ανθρώπινες δραστηριότητες, καθώς και η ολοκληρωμένη διαχείριση της παράκτιας ζώνης, με στόχο την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης & εκμετάλλευσης των θαλασσών,

τα δύο μέρη συμφωνούν στα εξής:

Το παρόν έγγραφο αποτελεί Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των δυο μερών που αποσκοπεί στην αξιοποίηση του κτιρίου του Ειρηνοδικείου στο Δερβένι Κορινθίας ως κέντρο ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης σχετικά με το θαλάσσιο οικοσύστημα του Κορινθιακού Κόλπου.

Άρθρο 1

Αντικείμενο του μνημονίου είναι ο καθορισμός του πλαισίου και των πεδίων συνεργασίας, των εμπλεκομένων μερών αναφορικά με σειρά διακριτών δράσεων/παρεμβάσεων που περιγράφονται συνοπτικά στη συνέχεια.

Το ΕΛΚΕΘΕ μπορεί να συμβάλει στα κάτωθι:

  1. Στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών του Δήμου Ευρωστίνης/ Ξυλοκάστρου σχετικά με θέματα που αφορούν το θαλάσσιο περιβάλλον του Κορινθιακού κόλπου, έτσι ώστε να είναι σε θέση να οργανώνουν δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης στα σχολεία της περιοχής,
  2. Στη δημιουργία και παραχώρηση οπτικοακουστικού υλικού για τη δημιουργία μόνιμης έκθεσης ανάδειξης της βιοποικιλότητας του Κορινθιακού κόλπου καθώς και την κατασκευή διαδραστικών χαρτών, φιλικών προς το ευρύ κοινό με σκοπό την εξοικείωση του με το θαλάσσιο περιβάλλον,
  3. Στη διοργάνωση εκδηλώσεων για το ευρύ κοινό  (π.χ. βραδιά ερευνητή) και το σχεδιασμό  και την παρουσίαση ποικίλου εκπαιδευτικού υλικού με σκοπό οι μαθητές να ενημερωθούν και να εξοικειωθούν με το θαλάσσιο περιβάλλον και τη θαλάσσια έρευνα μέσα από ποικίλες βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες όπως προσομοιώσεις, πειράματα, εκθέσεις, θεατρικό παιχνίδι κλπ. (προτεινόμενοι χώροι για την υλοποίηση αυτών: Ειρηνοδικείο ή Παντοζοπούλειο κτίριο στο Δερβένι),
  • Στην οργάνωση δράσεων ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και εμπλοκής των κατοίκων της περιοχής με σκοπό τη συνεισφορά τους στην ερευνητική δραστηριότητα μέσω της συνεχούς παρατήρησης και καταγραφής περιβαλλοντικών παραμέτρων
  • Στην οργάνωση εικαστικών εκθέσεων και παρεμβάσεων σε σχέση με το θαλάσσιο περιβάλλον.

Το ΕΛΚΕΘΕ και πιο συγκεκριμένα τα Ινστιτούτα Ωκεανογραφίας (ΙΩ), Θαλάσσιων Βιολογικών Πόρων και Εσωτερικών Υδάτων (ΙΘΑΒΙΠΕΥ), Βιολογίας, Βιοτεχνολογίας και Ιχθυοκαλλιεργειών Κρήτης (ΙΘΑΒΒΥΚ), όπως επίσης και το Γραφείο Εκπαίδευσης του ΕΛΚΕΘΕ, μπορούν να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση θεμάτων που σχετίζονται με τα κάτωθι:

  1. Θαλάσσια ρύπανση και ενδεχόμενη υποβάθμιση της ποιότητας του θαλάσσιου περιβάλλοντος συνδεόμενες με ανθρωπογενείς δράσεις στην παράκτια ζώνη, όπως π.χ. εκβαθύνσεις λιμένων και διάθεση υλικών εκσκαφής, ιχθυοκαλλιέργειες, μαρίνες αναψυχής, μονάδες βιολογικού καθαρισμού κ.ά.
  2. Ποιότητα νερών κολύμβησης. Μικροβιολογικές αναλύσεις και εκτίμηση ποιότητας με βάση τη νομοθεσία για τα νερά κολύμβησης.
  3. Πλαστική ρύπανση στη παράκτια ζώνη. Προτάσεις για συλλογή και πρόληψη στο πνεύμα της Κυκλικής Οικονομίας και της Ευρωπαϊκής στρατηγικής για τα πλαστικά και μικροπλαστικά.
  4. Εκτίμηση της Βιοποικιλότητας και της οικολογικής κατάστασης των παρακτίων υδάτων με βάση τα Βιολογικά και Χημικά στοιχεία ποιότητάς που προβλέπει η Οδηγία Πλαίσιο για τα Ύδατακαι η Θαλάσσια Στρατηγική. Παρακολούθηση της με χρήση σύγχρονων μοριακών μεθόδων και τεχνολογιών, όπως γονιδιωματικά παρατηρητήρια, μέθοδοι metabarcoding, e-DNA, κλπ. Οι προσεγγίσεις αυτές προσφέρουν τη δυνατότητα εκτιμήσεων σε μεγάλη γεωγραφική και χρονική κλίμακα, καθώς και σε όλα τα επίπεδα της βιολογικής οργάνωσης, συμπεριλαμβανομένων και των μικροοργανισμών. Επίσης δίνουν τη δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης σε περίπτωση αλλαγών στη βιοποικιλότητα (π.χ. εισβολή ξενικών ειδών).
  5. Διάβρωση Ακτών. Μελέτη των ανθρωπογενών πιέσεων που δημιουργούν υποχώρηση του χερσαίου τμήματος των παραλιών και την υποβάθμιση των ακτών αναψυχής. Προτάσεις αποκατάστασης και προστασίας,
  6. Βαθυμετρία και υποθαλάσσιο ανάγλυφο. Παρέχεται η δυνατότητα εξειδικευμένων μετρήσεων και αποτυπώσεων υψηλής ανάλυσης, που υποστηρίζουν παράκτιες κατασκευές, όπως, λιμενικά έργα κάθε είδους, πόντιση υποθαλάσσιων αγωγών και καλωδίων, χωροθέτηση ιχθυοκαλλιεργειών κ.ά.,
  7. Δημιουργία χαρτών χρήσεων γης και πιέσεων. Περιλαμβάνει τη δημιουργία χαρτών σε υποδομή Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) για την ολοκληρωμένη διαχείριση της παράκτιας ζώνης
  8. Εκτίμηση επικινδυνότητας της παράκτιας ζώνης από θαλάσσιους κινδύνους («ακραία» μετεωρολογικά και ωκεανογραφικά φαινόμενα)  και υποθαλάσσιους γεω-κινδύνους (υποθαλάσσιες κατολισθήσεις, δραστηριοποίηση ρηγμάτων) στις γειτονικές θαλάσσιες περιοχές και των επιπτώσεων τους από συνοδά καταστροφικά φαινόμενα (τσουνάμι, παράκτιες ολισθήσεις, κλπ.)
  9. Χαρτογράφηση και σχεδιασμός ανάδειξη της υποθαλάσσιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς στην παράκτια και ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Κορινθιακού Κόλπου.
  10. Ίδρυση πάρκων (οάσεων) κατάδυσης αναψυχής με χρήση καινοτομικής τεχνολογίας τεχνητών υφάλων, για την αναβάθμιση/διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος  της Περιφέρειας αλλά και την διατήρηση/αύξηση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας και των ιχθυοαποθεμάτων.
  11. Η βιομηχανία των ιχθυοκαλλιεργειών είναι μια από τις σημαντικότερες παραγωγικές και εξαγωγικές δραστηριότητες της Ελλάδας συμβάλλοντας στο ΑΕΠ. Η περιοχή του Σαρωνικού έχει αρκετές μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας συνεισφέροντας σημαντικά στη τοπική οικονομία. Το ΕΛΚΕΘΕ μπορεί να υλοποιήσει προγράμματα ενημέρωσης του πληθυσμού της περιφέρειας (μαθητές και άλλες στοχευμένες ομάδες) σχετικά με τη παραγωγική αυτή διαδικασία μέσω ημερίδων και επισκέψεων στις μονάδες.
  12. Παρακολούθηση, εκτίμηση, και πρόβλεψη για την κατάσταση αποθεμάτων (μαλακίων, καρκινοειδών και ψαριών).
  13. Παρακολούθηση και εκτίμηση της οικολογικής ποιότητας των εσωτερικών υδάτων.
  14. Παροχή συμβουλών για τη βιώσιμη εκμετάλλευση αλιευτικών πόρων.
  15. Ολοκληρωμένη διαχείριση λεκανών απορροής.
  16. Σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για γεγονότα πλημμυρών-ξηρασίας και ρύπανσης μέσω αυτόματων τηλεμετρικών σταθμών παρακολούθησης.
  17. Μοντελοποίηση, εκτίμηση και στατιστική αξιολόγηση υδρομετεωρολογικών προγνώσεων και κινδύνων.
  18. Οικοσυστημική προσέγγιση στην αλιευτική διαχείριση.Ανάληψη συγκεκριμένων ερευνών, ανάπτυξη νέων εργαλείων, προσομοίωση μέτρων διαχείρισης (σε επίπεδο οικοσυστήματος) και αποφυγής κινδύνων στην αίθουσα προσομοίωσης του ΙΘΑΒΙΠΕΥ.

Επιπλέον ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης είναι σε θέση να συμβάλει στα κάτωθι:

  1. Στην ανακατασκευή του κτιρίου του Ειρηνοδικείου στο Δερβένι.
  2. Στη στελέχωση του κτιρίου με προσωπικό έτσι ώστε να μπορεί να είναι επισκέψιμο.
  3. Στην εξασφάλιση της κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής για τη λειτουργία του κτιρίου ως κέντρου ενημέρωσης (π.χ. επιφάνειες εργασίας, καθίσματα, οπτικοακουστικός εξοπλισμός, γραφική ύλη κλπ.).
  4. Στην κάλυψη εξόδων μεταφοράς των ερευνητών/ μονάδας εκπαίδευσης στο Δερβένι σε περίπτωση που κρίνεται αναγκαία.

Τέλος, και τα δύο μέρη συμφωνούν στην από κοινού διοργάνωση εκδηλώσεων (π.χ. συνεδρίων, ημερίδων, εκθέσεων, θερινών σχολείων) με σκοπό τη διάχυση της πληροφορίας, την προαγωγή της γνώσης, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης αλλά και της ευρύτερης περιοχής αναφορικά με την παράκτια ζώνη και το θαλάσσιο περιβάλλον του Κορινθιακού κόλπου.

Άρθρο 2

Για την εκπλήρωση των σκοπών και δράσεων που απορρέουν από το παρόν Μνημόνιο τα δύο μέρη συμφωνούν και ιδιαιτέρως αναλαμβάνουν:

α) να συνεργαστούν για τα προαναφερόμενα θέματα, τα οποία θα εξειδικευτούν με περαιτέρω κείμενα συνεργασίας των συμβαλλόμενων μερών

β) την κατάρτιση προγραμματικών συμφωνιών, όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο, στις οποίες θα εξειδικεύεται το αντικείμενο, οι  αρμοδιότητες, το χρονοδιάγραμμα, τα παραδοτέα, οι πόροι, οι πηγές χρηματοδότησης, κλπ. της εκάστοτε συνεργασίας,

γ) τη συγκρότηση ομάδων εργασίας και τη διοργάνωση συσκέψεων με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και γνώσεων,

δ) την ανάληψη κάθε άλλης δράσης η οποία διευκολύνει και προωθεί τη συνεργασία των δύο μερών,

ε) τη σύσταση Επιτροπής Παρακολούθησης και Συντονισμού, η οποία θα αναλάβει την παρακολούθηση των από κοινού δράσεων για την υλοποίηση του παρόντος Μνημονίου όπως αναφέρεται ειδικά στο άρθρο 3.

Επιπλέον συμφωνείται ρητά και από τα δυο μέρη ότι το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας αποτελεί συμφωνία μελλοντικής συνεργασίας στα προαναφερόμενα θέματα. Δεν προκύπτει ουδεμία δέσμευση του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης για την ανάθεση σύνταξης μελετών στο ΕΛΚΕΘΕ παρά μόνο όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο και εφικτό και αποφασίζεται από τα αρμόδια όργανα διοίκησης του Δήμου, που θα εξειδικευεται σε σχετική προγραμματική συμφωνία σύμφωνα με τα οριζόμενα της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου.

Οι όροι συνεργασίας για κάθε συγκεκριμένη δραστηριότητα που απορρέει από το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας θα εξετάζεται και θα εγκρίνεται αμοιβαία από τα μέλη εγγράφως, προ της έναρξης αυτής της δραστηριότητας, και θα υπόκεινται σε ειδικές συμφωνίες.

Η υπογραφή του παρόντος ουδεμία δαπάνη συνεπάγεται σε βάρος των προϋπολογισμών των συμβαλλομένων μερών. Για τυχόν δε από κοινού δράσεις, εκδηλώσεις κλπ. που θα αποφασιστούν θα εφαρμοστεί η κείμενη νομοθεσία για την έγκριση και ανάληψη τυχόν απαιτούμενων δαπανών.

Άρθρο 3

Ο κάθε Φορέας, ορίζει ισάριθμους εκπροσώπους για το συντονισμό της συνεργασίας μεταξύ των δύο συμβαλλομένων και την επιτυχή υλοποίηση του παρόντος «Πρωτοκόλλου/Μνημονίου Συνεργασίας» (Κοινή Επιτροπή).

Άρθρο 4

Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας  θα ισχύει από την ημέρα της υπογραφής του και θα είναι σε ισχύ τρία (3) έτη, οπότε και θα εξεταστεί και ενδέχεται να παραταθεί με αμοιβαία γραπτή συμφωνία και των δυο μερών. Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας δύναται να αναθεωρηθεί μέσω αμοιβαίας συμφωνίας αμφότερων των μερών και δύναται να καταγγελθεί από κάθε συμβαλλόμενο μέρος αφού έχει προηγηθεί εξάμηνη γραπτή ενημέρωση.

Άρθρο 5

Όλες οι διαφορές μεταξύ των συμβαλλομένων φορέων που προκύπτουν από την ερμηνεία και/ή την υλοποίηση  αυτού του Μνημονίου, θα επιλύονται μέσω συζητήσεων ή και διαβουλεύσεων μεταξύ των συμβαλλομένων.

Άρθρο 6

Το παρόν Μνημόνιο, αφού αναγνώσθηκε και βεβαιώθηκε, υπογράφεται σε δύο (2) όμοια πρωτότυπα, ως ακολούθως, από τα οποία ένα (1) έλαβε κάθε συμβαλλόμενο μέρος.

 

Ο Δήμαρχος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης

 

 

Βλάσης Τσιώτος

Ημερομηνία………………

 

Ο Διευθυντής & Πρόεδρος Δ.Σ. του ΕΛΚΕΘΕ

 

Δρ Αντώνιος Μαγουλάς

Ημερομηνία……………..

 

 

 

 

 

Διαβάστε επίσης